Happy Songkran!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Alida Batelaan - WaarBenJij.nu Happy Songkran!! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Alida Batelaan - WaarBenJij.nu

Happy Songkran!!

Door: Alida82

Blijf op de hoogte en volg Alida

22 April 2012 | Thailand, Bangkok

Sà-wàt-dee-ka!

Dag lieve kijkbuiskindertjes, daar ben ik dan weer! En nu met m’n eerste avonturen uit Thailand!

Weer een lange vlucht achter de rug naar Thailand, vooral ook door het tijdsverschil, had een behoorlijke jetlag. Nog een interessante man tegengekomen in t vliegtuig, een joegoslaaf waarmee ik een biertje stond te drinken alsof we in de kroeg stonden.. die me na een paar minuten vroeg of ik een stier was als sterrenbeeld omdat hij dit aanvoelde en hij dit ook was! Was gezellig totdat hij TE dronken werd en ik maar weer veilig op m’n plekje ben gaan zitten haha. Kom zowiezo veel interessante mensen tegen maar dat zijn er teveel om op te noemen;)

In Bangkok aangekomen bleek daar ook Songkran gevierd te worden, thais nieuw jaar. Ik wist dat dit in Chiang Mai gevierd werd maar had er geen idee van dat dit ook zo uitgebreid gevierd werd in Bangkok. Songkran wordt gevierd met supersoakers, emmers water en veel talkpoeder. Dit resulteerde in het feit dat toen ik Khao San Road (de backpackers straat) binnen kwam lopen met al m’n bagage ik zeikesnat was voordat ik een guesthouse had gevonden! Maar toen de spullen veilig binnen lagen hebben we de volgende dag gezellig mee gedaan, vooral een straat Cowboy was echt TE grappig, 1 big party met allemaal lady boy’s, nat van top tot teen, straalbezopen..het grenst echt aan krankzinnigheid daar. Het oorspronkelijke idee is dat als je water over je heen krijgt en nat talkpoeder in je gezicht dat je zonden van je afgewassen worden. Nou als ik de laatste tijd al gezondigd had dan ben ik nu wel de eerstkomende 50 jaar vrij van zonden! Vooral als je in een tuctuc rondrijdt dan rijden ze even expres langzaam langs de mensen met grote emmers ijskoud water! Een taxichauffeur vertelde dat je het ook op een rustige manier kan vieren door naar een tempel te gaan en daar water over de boeddha’s heen te sprenkelen, dus daar hebben we ons ook heen laten brengen en dat was nog het mooiste.

Toen ik stond in te checken op Khao San Road kwam Martine binnenlopen, een meisje uit Gouda, ook helemaal zeikesnat. Heb haar de eerste dag Mathilde genoemd maar toen ze er niet op reageerde snapte ik dat ik alwéér iemand een verkeerde naam had gegeven haha. Mathilde eeeh Martine is voor de eerste week m’n reispartner geworden, erg gezellig! Wilde eerst naar t Zuiden en had daar al een treinkaartje voor maar heb op t laatste moment besloten om met haar naar Chiang Mai te gaan, omdat dat EN gezelliger leek EN wat veiliger aangezien er een aardbeving was geweest in Phuket en een tsunamialarm.. leek me verstandiger om dan wat later er heen te gaan;). En plannen zijn er om gewijzigd te worden, dat maakt het reizen zo leuk!

De tweede dag Bangkok naar een aantal tempels geweest, waaronder the Grand Palace en the reclining buddha, zoooo die was groot! Had er al 1 gezien in Maleisië en die vond ik al groot maar deze was echt 3x zo groot! En die dag m’n eerste thaise massage gehad haha dan wordt je echt dubbelgevouwen. In de tussentijd al een aantal dingen gedaan als pedicure, manicure, voetreflexologie en een onwijs lekkere oliemassage van een Thaise man (volgens hem kunnen vrouwen niet masseren en moet zeggen dat t de lekkerste massage was tot nu toe!) Tja waarom niet, kost iets van 3 euro voor een heel uur!

Met de nachttrein zijn we naar Chiang Mai gegaan, erg leuk dan wordt je bankje omgeklapt tot een stapelbedje en ik heb nog best redelijk geslapen! In de tussentijd heb ik al verschillende soorten vervoer meegemaakt, maar de nachttrein van Chiang Mai naar Bangkok was echt vreselijk! Er waren geen bedjes meer beschikbaar waardoor je op stoelen moest liggen.. was erg vies met een hele onvriendelijke thaise bitch.. maargoed we hebben t weer overleefd;)

Songkran in Chiang Mai was een stuk relaxter, in ieder geval had je niet het idee dat je in de verdrukking kwam als je ergens liep. Maar na een paar dagen water hadden we het wel gezien dus we waren ook wel weer blij dat het voorbij was en dat alles weer open ging. Op een avondmarktje hebben we insecten gegeten! Larven, sprinkhanen, kevertjes. En uiteraard een biertje om het weg te spoelen. Was niet heel erg vies maar wel erg zout. Voor de liefhebbers zit er wel een leuk fotootje bij;)

In Chiang Mai ook wat tempeltjes en een waterval bekeken en een scootertje gehuurd. De tweede avond zijn we naar een thaibokswedstrijd geweest! Erg leuk om mee te maken, de kleintjes waren ook erg leuk om te zien. We hadden gelijk zin om op thaiboksen te gaan haha. Ik kwam in een tempel nog een monnik tegen die doodstil zat te mediteren.. ik heel netjes vragen aan de andere monniken of ik een foto mocht maken van hem.. ja tuurlijk mocht dat.. maak ik die foto.. is het een glasreplica! Haha durfde toch te zweren dat die vent ademde maar niet dus…

De derde dag in Chiang Mai ben ik op een olifantentour gegaan. Het wordt een beetje afgezaagd maar elke keer denk ik weer: dit is het mooiste wat ik ooit heb meegemaakt in m’n leven.. nou ik denk dat de olifanten op nummer 1 staan! Wauw wat was dat super zeg! Je leert eerst hoe je thais moet praten tegen ze: poot omhoog (yok cha), hoger (soeng), vooruit (pai), achteruit (toi), links (sai), rechts (cha) stoppen (jut), langzaam (bow) dan ga je ze voeren (mond open: bon soeng). Dan krijg je nog een lekkere zuigzoen van ze, mag je knuffelen en met ze op de foto, eerst even rustig proberen commando’s te geven en stukjes te lopen (vond t op t begin wel eng als ik op de nek moest zitten omdat ik nog een beetje angst heb door m’n kamelenavontuur maar daar heb ik me al snel overheen kunnen zetten). Dan ga je een tochtje maken met z’n 2 en omhoog de bergen op, door een lage rivier heen en na de wandeling ga je de olifanten wassen. Dan gaan ze liggen en dan kan je op ze liggen en ze schrobben. Staan ook foto’s op de site www.woodyElephanttraining.com dan drukken op fotogallery en dan 17 april. Je gaat samen een watergevecht houden, dan gooi je de olifanten nat en dan gaan ze keihard stampen in t water. Hierna gingen we de diepe rivier in, dan zie je de olifant niet eens meer en wordt je alle kanten opgegooid. Als afsluiter mocht je nog een mooie foto maken zittend op de slurf. Een hele relaxte dag waar ik een heel goed gevoel aan over heb gehouden want ik was bang dat ik t misschien weer zielig zou vinden maar deze olifanten werden echt goed behandeld en hadden alle ruimte en vrijheid om te doen wat ze wilden.

Voor 1 nachtje naar Pai geweest, helaas, want dit was echt heel erg leuk! Ik denk dat ik hier zeker aan het einde van m’n reis terugga aangezien ik toch vanuit Bangkok vlieg en dan vanuit Laos Thailand weer in ga. We hadden de trein al teruggeboekt naar Bangkok om vanuit daar weer verder te gaan dus we moesten weg. Pai is echt een heel leuk hippiedorpje met allemaal marktkraampjes, overal lekker eten en vooral ook erg vriendelijke Thaien. Hier ook weer een scootertje gehuurd en ik kwam op een gegeven moment terecht bij een thais stel die niet meer konden werken door een aardverschuiving en het dus moesten hebben van donaties van de toeristen. Super lekkere sap gedronken, en ik kreeg eten voor m’n neus voor een heel weeshuis! Er liep nog een onwijs grote haan, zo groot heb ik die nog nooit gezien, die een hele banaan op at uit de hand van die vrouw! Martine was niet lekker die dag dus de volgende dag zijn we er samen ook weer langs gereden! Nog een mooie waterval gezien en de Pai Canyon bekeken.

In de loop van m’n reis raak ik steeds meer spullen kwijt, zowel gewild als ongewild, ik heb twee dagen geleden eindelijk 10 kilo bagage naar huis kunnen sturen! Dan zou je denken je hebt teveel gepakt maar heb de spullen in NZ en AUS echt nodig gehad, maar hier is het gewoon veels te warm voor veel dingen! Kostte me 75 euro maarja dat heb ik er wel voor over als ik geen hernia overhou aan m’n backpack avontuur! In eerste instantie wilde ik t direct naar huis sturen bij aankomst maar door Songkran was alles dagen lang dicht. En helaas raak ik ook wat dingen kwijt zoals m’n wandelschoenen, ipod..(deze is wel gevonden dus als t goed is krijg ik die donderdag weer terug omdat ze die hebben opgestuurd naar t guesthouse waar ik nu verblijf) heb t idee dat ik alles goed in de gaten hou en op m’n spullen let maar helaas…

Heb heel erg moeten wennen aan de drukte (was natuurlijk nog veel drukker door Songkran) maar vooral ook aan de onvriendelijkheid van sommige thaien.. had dat echt niet verwacht maar sommigen behandelen je echt als oud vuil! Gelukkig zijn we ook veel vriendelijke mensen tegengekomen die je begroet met een buiging en je handen tegen elkaar: Sà-wàt-dee-ka!! En als je dankjewel zegt zeg je kòrpkunka op dezelfde manier. En de temperatuur is hier ook ‘ietsjes’ warmer als in Australië, zelfs warmer als in Darwin, denk dat t elke dag wel 40-45 graden is en het niet echt afkoelt, dus das wel ff wennen! En aangezien de kamers met alleen fan goedkoper zijn kies ik daar toch voor! Verder moet je echt uitkijken wat je uitgeeft ook voor tours, dus ik ben weer flink aan het afdingen geslagen!

Vandaag ben ik Kanchanaburi geweest met een dagtour naar de floatingmarkets, erg leuk om mee te maken ga je met een lange boot langs de kraampjes en wordt je ingehaald als een soort vis met een haak als je ergens wilt kijken (ook als je ergens niet wilt kijken haha). De beroemde bridge on the river kwai gezien en er een stukje op gelopen. Ook naar de tigertemple geweest.. was nieuwsgierig en ik dacht misschien is dit ook zo leuk als de olifanten. Nou niet dus! Echt heel zielig, liggen allemaal vast met kettingen en dan worden er honderden toeristen langsgebracht om foto’s te maken. Heb er aan meegedaan omdat ik veel geld had betaald voor de entree en wel is een tijger wilde aaien en sommige foto’s zijn erg leuk maar heb er niet zo’n goed gevoel aan overgehouden als aan de olifanten. Helemaal niet zelfs!

Ik ga morgen met een dagtour naar Ayutthaya en dinsdag naar Pakchong en dan ga ik een jungletour doen wat weer is aangeraden door 2 andere NL meiden die ik tegenkwam in de trein. En dan ga ik zaterdag naar Koh Tao (nu wel weer met een bedje in de nachttrein!) voor m’n duikcursus! En ff een paar dagen relaxen op t strand voordat ik op 11 mei naar Vietnam vertrek vanuit Bangkok! Ga dus maar niet naar Phuket of een ander eiland als het goed bevalt op Koh Tao, we zien wel hoe t loopt!

En ja hoor, het is zover ik ben PaPa nu ook tegengekomen;) Broertje nou moet je kappen hoor met dat geld doneren hahaha, erg lief weer! (L). Gelukkig blijf jij doneren want ik denk dat de mensen m’n rekeningnummer niet meer kunnen vinden: het fonds is trouwens geworden: Help arme Alida haar loempia’s in Thailand betalen:P 179923064 tnv A Batelaan te Rijswijk, nu reizend door Thailand!!

Ik heb m’n ticket terug omgezet naar 24 juli, dat betekent dat ik op tijd terug ben voor zomercarnaval!! Zet de koeltassen vol met biertjes maar alvast klaar:P

Gun en Agneet, nogmaals gefeliciteerd met de twins! Echt heel leuk om jullie allemaal weer gezien te hebben!
Jus en Willie (erg leuk je weer ff gehoord te hebben wil!) nogmaals gefeliciteerd!!

https://picasaweb.google.com/117817424037386455547/HappySongkran?authkey=Gv1sRgCKyr6-jr8Jvi7AE

Loh gòrn!

  • 22 April 2012 - 16:30

    Ankie:

    He Aaaaalida!! :)
    Mooi verhaal weer! Vooral die Sonkran! Geweldig lijkt me dat!! Beetje iedereen nat spuiten, haha..
    Veel herkenbare dingen gelezen en gezien. Pai is leuk he? Vond ik toen ook wel echt grappig!
    En dat met de olifanten, geweldig!
    Nou, ik lees wel dat jij je nog prima vermaakt! Geniet ze dus dan nog maar even. Voordat je het weet zit je weer saai in Nederland (zoals ik, haha)..
    x Ankie

  • 22 April 2012 - 17:27

    Linda Vd Mespel:

    Fijn om te lezen dat het je in Thailand ook zo goed bevalt!!
    Als je het daar toch te warm vindt, stuur dan wat hitte deze kant op ;-)
    Wij lopen hier nog met onze winterjassen aan.....

    Enjoyy girl!! Love your stories!

    Kusss

  • 23 April 2012 - 06:23

    Broertje:

    Hèhè eindelijk weer een post op je blog! Ik was bijna in het vliegtuig gesprongen, had je opgezocht, het liefst in de nacht met een metalen pollepel in een pan slaand je wakker gemaakt, schreeuwen 'ZET WAT OP JE BLOG GEK LUI MENS!' en dan weer hop op het vliegtuig naar huis. Maar je bent net op tijd.

    Grandioos verslag weer. Die foto's van die olifanten, ik krijg het er gewoon warm van. Zeker in het water, dat lijkt me echt fantastisch. Ja, mooie en leuke foto's.

  • 23 April 2012 - 14:55

    Astrid:

    Hey meis, wat een geweldig verhaal weer.leuk dat alles je zo goed bevalt.Lang geleden heb ik ook eens op een olifant gezeten! Maar dat was ergens in een dierentuin in nederland haha!
    Nou meis tot schrijfs en hou je taai
    Xxxxxx

  • 23 April 2012 - 17:32

    Marianne:

    Wat een avonturen! Prachtige foto' s. Ik vind die met die tijger wel heel stoer. Je vindt het zielig dat ze aan kettingen liggen maar geloof me over een aantal jaar lopen ze allemaal vrij rond. Vroeger lagen er mensen aan kettingen en die mogen nu ook vrij rond lopen. Duurt nog wel heel lang voordat je weer in Nederland bent. In de tussentijd is hier ook al heel wat gebeurd. Madurodam is verbouwd. Een crisis: we krijgen nieuwe verkiezingen. Het gras in mijn tuin blijft maar groeien:) Maar ik heb wel uitzicht op een soort van park:)
    Alida nog heel veel plezier!! xx

  • 23 April 2012 - 18:26

    Henk:

    ja alida mooi hoor dat je zo veel verschillende dingen meemaakt misschien kom ik met Henk Bianca Angela Kelvin en Joop een weekendje langs doei

  • 23 April 2012 - 20:17

    Henri En Loes:

    Net je verslag gelezen, voor ons niet voor te stellen dat je in korte tijd zoveel meemaakt. Samen met Henri de foto''s bekeken. We wensen jou veel reisplezier en wachten op het volgende bericht.

  • 24 April 2012 - 11:52

    Moesje:

    Ja wat zal ik zeggen.....

    Geweldig allemaal die avonturen van je. geniet maar lekker moppie

  • 25 April 2012 - 11:26

    Irene:

    Heerlijk je verhalen en ik krijg heimwee,hahha
    Wij vonden het ook heerlijk in Thailand,zou zoooooo weer gaan.
    geniet ervan XXXXXXXX
    en thanxxx voor je felicitaies xX

  • 25 April 2012 - 14:35

    Nichtje:

    Lief nichtje!!!

    Daar ben ik!!! :-))) Wat een cool verhaal weer!! Met die olifanten is ook zo gaaf!! Op Bali heb ik ook op een olifant gereden, maar dit ziet er nog leuker uit!! Ik vond ze wel een beetje prikken hoor hahahaha.

    Jeetje 24 juli pas terug.......heerlijk hoor, ik dacht dat je in mei a; terug zou komen.

    Dat verhaal over dat water en talk poeder echt te komisch!!! Daarna nog een ritueel gedaan bij de tempels lees ik.....bijzonder is dat hè!

    Nou lief nichtje heel veel fun maken en let op jezelf!! Dikke kussen en knuffels

  • 25 April 2012 - 15:10

    Bianca:

    Heey schone zus,

    Wat geweldig weer je verhaal!! En die olifanten, fantastisch!!Echt waar :) Nou alweer lekker naar je zin en 10 kilo minder bagage op je rug!! En lekker weer, pfff hier is het koud en regent het vaak daar wordt je toch niet vrolijk van :( Maarre we sponseren graag hoor hihi, je weet niet wat je ervoor moet doen als je ooit weer terug komt :) En als je terug komt zijn wij weg :( Dus wij zien jou nog lang niet snik,snik!! Enne hoe smaakte de insecten, echt te ranzig om dat te zien hoor pfff :) Maar alles gaat goed met ons, en bedankt voor je leuke kaart hihi, moest er erg om lachen :) Nou meis tot horens en geniet er nog maar lekker van!!! Dikke xxxxxxx van ons

  • 25 April 2012 - 19:51

    Agneet:

    Hoewel ik je tussendoor ff live heb gesproken toch super weer je verslag te lezen. En gaaf je foto's! Ik zat gister Gordon Ramsey te kijken..die was in Cambodja..ik zeg mag Alida wel ff waarschuwen (kennelijk niet nodig ;) ) dat ze in Thailand genoeg eet want daar vreten ze de ranzigste dingen...tarantula...20dgn oude eenden foetus..heel goor..heeft al ogen en haartjes maar nog niet volgroeid! Eet smakelijk!! Nou ik spreek je snel weer! X

  • 27 April 2012 - 07:46

    Broertjes:

    Hmmm 20dgn oude eenden foetus in een champignon-roomsaus: lekker hoor. Alleen altijd uitkijken dat je niet stikt in zo'n oog!

  • 27 April 2012 - 07:46

    Broertje:

    Ah 'broertjes' i.p.v. 'broertje'... Eerst was ik schizofreen maar nu gaat het weer goed met ons!

  • 27 April 2012 - 12:19

    Ellis:

    Zucht, zucht, zucht harder, zucht NOG harder. Wat een onwijze reis maak jij toch Alida.
    Gelukkig ben ik nog steeds niet jaloers hoor (ahum)
    24 juli terug???? Mén wat heerlijk. Geniet er lekker van meid, hier in Holland mis je niks!!

    Have fun
    xxx Ellis

  • 05 Mei 2012 - 05:32

    Ingrid Bosboom:

    Heerlijk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.
    Be careful.
    Heel veel geluk,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alida

Actief sinds 01 Jan. 2012
Verslag gelezen: 739
Totaal aantal bezoekers 80962

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 24 Juli 2012

Nieuw Zeeland, Australië, Thailand en de rest;)

Landen bezocht: