Car breakdown!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Alida Batelaan - WaarBenJij.nu Car breakdown!! - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Alida Batelaan - WaarBenJij.nu

Car breakdown!!

Door: Alida82

Blijf op de hoogte en volg Alida

04 Juli 2012 | Vietnam, Hanoi

Xin chào!!

Zo daar ben ik dan weer. Wil eerst ff beginnen met klagen.. is weer is wat anders als alleen leuke dingen vertellen op m’n blog;) Ben behoorlijk wat Aziaten (en dan vooral de Vietnamezen, nogal logisch want daar ben ik nu) goed zat! Ik word er echt gestoord van dat ze op allerlei manieren geld uit me proberen te trekken. Ze zijn of onwijs onvriendelijk, spreken geen woord engels en ik moet honderdduizend keer per dag No Thank You! zeggen en het woord nee snappen ze niet want ze blijven maar ouwehoeren. Ze lichtten je op waar je bij staat, heb ruzie gehad om een shirtje die ze verkracht hebben in de was en om een lekke band van een scooter die ik al moest laten maken onderweg, waarvan ze verwachtten dat ik er nogmaals voor ging betalen terwijl zij rotzooi verhuren. En soms als je iets vraagt wordt er keihard NO!! Geroepen! Kortom: het is niet erg dat ik over een paar weken terugkom want de Aziaten komen m’n neus uit:P

Maargoed, ik heb uiteraard wel weer veel leuke dingen meegemaakt en kom gelukkig ook hele leuke (lokale) mensen tegen;)! Het blog is aardig lang want ik ben al weer ruim twee weken verder, ik zou zeggen, schenk maar ff 3 bakkies in:P

Wat ik nog vergat te melden in het vorige blog is dat ze in de homestay van de Mekong Delta vertelden hoe ze het water daar reinigen. De rijkere mensen hebben een soort tanks in huis waarmee ze het water reinigen met alum, een soort chemisch goedje. Hij demonstreerde dit in een grote emmer water, je ziet dat het vuil allemaal naar 1 plek toetrekt. Hierna koken ze het water om het op te drinken en ermee te koken. Ik heb er een foto van bijgevoegd. Ze wassen hun kleding bij hoogtij want dan is het water helderder. Toch interessant om te weten vind ik zelf;)

Ik ben samen met Reto naar een aantal plekjes gegaan met de bus. We zijn gestart in Mui Ne, waar we een dagje zijn gebleven. We zijn hier met scootertjes naar de Red sand dunes gegaan waar we sandsledging hebben gedaan, op een klein sleetje de rode zandbergen af, was ff grappig. De volgende dag zijn we naar de Fairy stream geweest, dit was echt super mooi, dan moet je tot aan je knieën door een soort riviertje lopen en kom je de mooiste zandbergen tegen, je denkt dat het stenen zijn maar het is echt allemaal zand! Reto was hier grieperig, veel reizigers om me heen zijn ziek dus ik vergeet niet hoe ik verpleegkundige moet zijn haha. En ik kan de berg medicijnen die ik bij me heb kwijt aan anderen, gelukkig heb ik het zelf tot nu toe weinig nodig gehad!

Toen zijn we met een klein busje naar Dalat gereden. Nou dat was echt een dodemansrit! Wat een ongelooflijke mongool was dat, hij reed echt als een gek. En ja hoor op een gegeven moment hield de auto er mee op! Er liep opeens allemaal olie over de weg. En de vietnamezen helpen elkaar niet want iedereen rijdt gewoon verder. We hebben nog geprobeerd met z’n allen de bus aan te duwen (nou ja ik alleen de tweede keer want moest natuurlijk eerst foto’s maken:P) maar dat mocht niet baten. Helaas staat er een japans meisje voor de foto maar ik heb in ieder geval een grappige foto. Uiteindelijk zijn we door een andere bus opgehaald en heb ik voorin gezeten tussen de chauffeur en de passagiersstoel in met m’n knieeën tegen t dashboard, echt heel veilig maar niet heus;) Maargoed heb t weer overleefd haha!

In Dalat ben ik met een easy rider meegeweest, aangeraden door Simone, het meisje uit Zwitserland. Dalat is een plaatsje in de bergen. Het was erg koud en het regende, had voor het eerst sinds maanden m’n schoenen aan en een regenjas! We hebben aardig wat mooie uitzichten gezien, naar bloemenkassen geweest (voel me zo thuis tussen de bloemen, zou niet weten hoe dat komt:P), naar een minority village waar ze een aapje als huisdier hadden, een berg beklommen met m’n glibberige schoenen, gezien hoe ze rijstwijn maken en wezelkoffie (snapte er niks van maar er zaten allemaal wezels in een kooi die nogal gekooid gedrag vertoonden en volgens mij maken ze koffie van hun uitwerpselen?). Heb wel vietnameze koffie gedronken die naar chocolade smaakt, was best lekker. Hierna naar de elephant waterfalls geweest, erg mooi maar weer erg glibberig! Naar een mooie tempel geweest, met gave buddha’s, waaronder de happy buddha, jeetje wat was dat ding groot! De silkfactory bekeken, hier zie je hoe ze silkwormpjes koken en hoe er sjalen en kleding gemaakt worden. In een cricketfarm weer de lokale lekkernij geproeft, blijf het niet echt bijzonder vinden;). Op het einde naar crazy house geweest, een soort gaudi uit spanje, erg grappig, zie pics.

Via een prachtige bustour naar Nha Trang gereden. Hier heb ik weer gedoken samen met Reto, niet zo spectaculair als in Koh Tao maar wel weer grappige dingen gezien, waaronder een gave lionfish, die heeft allemaal stekels, ziet er gaaf uit. S’avonds Reto gedag gezegd want hij moest sneller verder naar Hoi An omdat hij naar Bangkok vertrok. De volgende dag heb ik een scooter gehuurd en ben ik door de stad heen gereden met gevaar voor eigen leven (is een miniatuurversie van Saigon) en ben ik naar een pagoda gegaan met een giant buddha, die was ook echt giant! Hierna door naar torens gebouwd tussen de 7e en 12e eeuw, welke werd gebruikt door de hindoe’s om te bidden. Nog naar een strandje gereden waar allemaal meisjes die in de zee aan het zwemmen waren graag op de foto wilden en toen ik de foto maakte kwam mams ook aanrennen. Weet niet wat dat is maar veel mensen hier willen graag met je op de foto, terwijl ik niet eens wit ben (ze willen hier graag wit zijn dus zij gebruiken whitening ipv bruiningsspullen;) of ze willen dat je een foto van hun maakt. Ik reed nog 1 keer de verkeerde kant van de rotonde op.. tja het KEEP LEFT zit nog steeds in mn hoofd en hier moet ik opeens weer rechts rijden:P. Kan ik alvast oefenen voor als ik straks weer terug ben. Ik zal jullie allemaal waarschuwen wanneer ik weer voor het eerst de weg op ga;)

Met de nachtbus naar Hoi An gegaan. Dan wordt je als toerist helemaal achterin gepropt waar je naast 5 anderen ligt en dat is de meest hobbelige plek. Ik was gewaarschuwd voor het feit dat je niet achterin moet liggen maar ik had geen keus. Ik vond het nog enigszins meevallen, 2 buurvrouwen waren 2 gezellige indonesische meisjes die ik de volgende avond weer tegenkwam met wie ik wat gedronken heb. In Hoi An wordt je doodgegooid met tailorshops en ik heb me uiteindelijk over laten halen om een soort roze birckenstocks te laten maken voor 15 euro (uiteraard de helft afgedingt;)). Ze zijn leuk maar niet echt comfortabel, heb voor het eerst pijn in m’n voeten gehad, maargoed misschien moet ik ze gewoon inlopen, heb ze niet nog een keer geprobeerd. Hier betaal je een ticket om allerlei oude huizen, tempeltjes en musea’s te bezoeken. Vond het niet heel bijzonder. De optredens daarentegen met de vietnameze muziek en dans waren leuk, vooral grappig om de verschillen te zien tussen de verschillende landen waar ik geweest ben. S’avonds bij een straatstalletje eten gehaald, ik zeg tegen die vent, no pork, dus hij zegt no fork, ik zeg no pork, yeah yeah no fork. Na 5x gaf ik het op en zei ik joh doe maar en wat zat er in… PORK! Whaha ongelooflijk! S’avonds kan je overal een kaarsje te water laten om een wens te doen, ik was er al tig voorbij gelopen en ik dacht ga t niet doen want ze vroegen veel geld, totdat ik weer een heel schattig jongetje tegenkwam die ze zat te verkopen waar ik uiteraard weer een foto van wilde. Toch maar zo’n ding gekocht als dank. Ik bekeek m’n foto en ik dacht hij is niet goed dus wilde nog een foto. Hij protesteerde bij z’n moeder en vroeg haar om geld, geeft ze m 50 cent ging die weer lachend zitten voor de foto! Haha!

De volgende dag met een scootertje naar My Son gereden, dat is 35 km rijden maar een leuke rit met een mooi resultaat, oude ruïnes, een unesco world heritage site, wat werd gebruikt als een religieus centrum tussen de 4e en 13e eeuw. Hier aangekomen kon ik een paar km verder rijden om m’n scooter betaald te parkeren, maar als gierige Hollander had ik hier geen zin in en ben gaan lopen (walking: very long! Yeah yeah!). Leuke wandeling door de natuur dus pakte goed uit;). De terugweg had ik een gratis rit in een soort golfkarretje, was ff geinig!

De rit naar het volgende stadje Hue was weer erg mooi. Hier aangekomen wilde ik een boottour boeken langs een bekende tempel en wat tombes. Ik ging ff wat prijzen vergelijken en ik dacht op het eind okay nog bij 1 agency naar binnen. Dus ik vraag hoe duur het is zegt ze actually, it’s free! Dus ik zegt yeah right, nothing is free in Vietnam! Nee zegt ze, echt gratis, het is een fietstour en je gaat ook op de boot, maar we maken een nieuw promotiefilmpje en daar hebben we wat toeristen voor nodig! Dus ik dacht nou we zien wel hoe dat gaat. Nou ik heb echt een superleuke dag gehad! Er waren nog 2 duitse stellen mee maar ze gebruikten mij als hun lokale hollywoodster ik moest overal bij gaan staan en zitten voor de film. Binnenkort krijg ik de link van het filmpje, dus ben benieuwd! De gids en de andere Vietnamezen die mee waren, waren echt heel gezellig, we hebben heerlijk gegeten in een vegetarisch restaurant, mooie pagoda en een tombe bezocht, leuke boottrip gehad, gezien hoe een vrouw met 1 arm de cronicle hats maakt, eindelijk te weten gekomen na een paar maanden waarom bepaalde dingen op een altaar staan in de tempels (wierrook symboliseert de sterren aan de hemel, 2 kopjes zit water en wijn in die weer voor yin en yang staan, kaarsen voor de zon en de maan, alles voor het evenwicht, in een pagoda wordt alleen buddha vereerd maar in een tempel kunnen alle goden vereerd worden, een pagoda heeft altijd een toren voor de deur staan en een tempel niet, het getal 7 is hier erg belangrijk, dat staat voor buddhisme, moest opeens heel sterk aan Sabien denken, weet ook niet waarom;)). In totaal hebben we 30 km gefietst, ik klaagde niet en ik was elke keer de eerste van de toeristen:P. Moet je nagaan hoe gezellig ik het vond;). We zijn naar een waarzegster geweest, een klein wijffie die voorspelde dat ik 2 relaties krijg in de toekomst, 1 met een jongen van 27 en 1 van 31. Met die van 27 ga ik trouwen en krijg ik 2 kinderen. Ik zeg maar ik wil geen kids! Werd ze boos zegt ze het gaat toch echt gebeuren whaha. Ze zei tegen iedereen een beetje hetzelfde maar het was wel heel grappig en toen ik een foto van dr maakte ging ze er voor zitten alsof ze meedeed met Vietnamese next top model! We hebben een tigerarena bezocht waar de gids uitlegde hoe de olifanten vroeger getraind werden door tijgers om mee te vechten in de oorlog. Langs mooie rijstvelden gefietst. En ik heb er weer een paar leuke FB vrienden bij;).

De volgende dag ben ik op een scooter de tombes gaan bezoeken die we niet deden in de tour. Nou dat was me het avontuur wel, niet door het verkeer maar door het feit dat ik 2x een lekke band had. Zoals ik op het begin al vertelde vonden ze dat ik de 2e keer ook moest betalen maar had al aardig wat geld neergelegd om m de eerste keer te laten maken dus daar ging ik echt niet aan beginnen. S’ochtend wilde ze m’n paspoort hebben voor de huur maar ik zeg nee ik heb alleen een internationaal rijbewijs bij me. Dus dat gescheurde ding gegeven (ziet er niet meer uit na Songkran) die ze dus niet meer terug wilden geven. Aardige discussie gehad daar (dan zijn die aardige vietname wijffies die je wat willen verhuren opeens onwijze bitchen) en toen ik dreigde met de politie deed ze zelf net alsof ze die zelf ging bellen, ik kijk in de kast en zie m’n rijbewijs daar liggen, met een groot slot ervoor, steek m’n hand er tussen en pak m’n rijbewijs eruit, ik zeg bedankt he met een aantal scheldwoordjes in het NL en ben weggelopen! Ik dacht als ik m niet terugkrijg is het niet zo belangrijk maar in alle hotels nemen ze je paspoort in omdat ze de info door moeten geven aan de politie. Hiermee heb je geen keus anders heb je geen slaapplek, maar het is wel irritant dat als je ergens onenigheid over hebt ze gewoon je paspoort niet teruggegeven (bv. het niet willen betalen van mn was omdat zn mn shirtje hadden geruïneerd). Klim down betekent hier trouwens calm down wanneer je zelf boos wordt;) En ze zijn er totaal niet van onder de indruk want ze staan lachend naar boven te kijken omdat ze de helft van jouw lengte zijn! De tombes die ik gezien heb waren wel mooi!;).

Met de nachtbus naar Hanoi gegaan waar ik nog een oude zieke man wilde helpen die voor me lag, en erg echt niet uitzag. Ik begreep uiteindelijk van z’n zoon in gebrekking engels dat ze op weg waren naar het ziekenhuis voor een operatie en hij liet zien dat hij een PEG sonde had. Wat een armoede, lig je half dood te gaan moet je in een nachtbus van 9 uur naar het ziekenhuis!
In Hanoi kwam ik in een soort guesthouse terecht met 4 kamers, allemaal op een andere verdieping. De kamers waren niet boeiend maar Perfume, (hu in vietnamees) is een hartstikke aardige vrouw die alles voor me geregeld heeft. Ze regelde voor de volgende nacht gelijk de nachttrein en tour naar Sapa, ik mocht in haar kamer douchen, ik kreeg ontbijt, de tour naar Halong Bay en de bus naar Laos werd ook meteen geregeld. En ik kon tot 2x toe m’n grote tas bij haar laten staan zodat ik niet teveel bagage bij me had. Ik wilde het allemaal even in een aantal dagen doen achter elkaar omdat ik nu echt naar Laos wil dus het was snel achter elkaar.

De treinrit naar Sapa was goed te doen, een cabine met 2 stapelbedden met vrij zachte bedden dus heb redelijk geslapen. Sapa is echt onwijs mooi! Weer zo’n onwijs gaaf bergdorpje waar we twee dagen rondgewandeld hebben tussen de bergen, rivieren en watervallen door. Je wordt hier omcirkeld door de vrouwen en kinderen van de bergdorpen die gekleed zijn in hun kleurrijke klederdracht en die je uiteraard van alles willen verkopen. Wel hele leuke dingen dus heb hier aardig wat souveniers gekocht, kleurrijke armbandjes en een leuk tasje b.v. Het is vooral handig dat ze je helpen tijdens het wandelen over de smalle bergweggetjes, wat met mijn normale glibberige schoenen erg nodig was (vooral de laatste dag omdat het regende en alles erg glibberig was) en als dank koop je dan wat van ze. Ik heb trouwens m’n angst gevonden hoor! Op een smal bergweggetje lopen waar ik een bijna doodervaring had door bijna in het ravijn te belanden omdat ik wegslipte en de vrouw die me hielp bovenop me belandde. Bij de watervallen gleed een amerikaanse jongen uit de groep nog bijna 500 m. naar beneden maar hij kon zich op het laatste moment gelukkig aan een rots vasthouden. Ik heb echt doodangsten uitgestaan, jeetje wat was ik bang zeg die tocht! Ik had een erg gezellige groep (waaronder een gezellige belgische meid) waarmee we weer naar een homestay zjin gegaan, dit keer wel in het huis geslapen maar op een eigen verdieping. Gezien hoe ze een kip slachtten, weer loempia’s gerold en vooral genoten van de kindertjes die de meisjes op hun rug dragen (ook tijdens die gevaarlijke route!). In de homestay hebben we s’avonds zitten kaarten en hebben o.a. maffia gedaan, de amerikaanse versie van weerwolven! De gidsen zijn jonge meisjes van een jaar of 20 die vaak al 2 kids hebben en die goed engels kunnen. S’ochtends op een markt vroeg ik op een gegeven moment aan een jong meisje dat blind was aan 1 oog en die haar baby op haar rug droeg wat ze dan verkocht, nou dat moet je niet zeggen, dan staan ze echt binnen een seconde met 20 man sterk om je heen om je van alles te verkopen!

De nachttrein terug naar Hanoi was alles behalve comfortabel, 3 bedden boven elkaar, ik lag in de middelste, op een keiharde plank met een heel vietnamees gezin om me heen die de andere 5 bedden met z’n 7-en (2 kids) en waarvan de vader keihard snurkte die precies boven me lag. En helaas was m’n ipod leeg. Na ongeveer een uurtje geslapen te hebben kwam ik door vertraging erg laat aan, perfume kwam me ophalen en na ontbeten en gedouchd en ingepakt te hebben in een half uur tijd kwam de bus naar Halong Bay er al aan! De 2 daagse tour bestaat helaas uit veel rijden in de bus en wachten maar Halong Bay zelf is erg mooi. Het deed me een beetje denken aan Milford Sound in NZ, mooie bergen op het water, een druipsteengrot bezocht, uurtje gekayakt en met m’n kayakpartner in een super mooie grot beland waar je echt niks hoorde behalve de natuurgeluiden en gezwommen. Weer een gezellige groep waarmee ik s’avonds weer wat gedronken en gekaart heb.

Ik ben nu nog voor 1 dag in Hanoi, gisteren naar een water puppetshow geweest, was grappig, foto´s waren nogal moeilijk te maken. Ik ga nu met 3 engelsen die ik ontmoet heb op Halong Bay en weer tegenkwam gisteren naar Ho Chi Minh mausoleum dan ga ik s’avonds met de nachtbus naar Laos. Het volgende avontuur gaat weer beginnen!

Bye bye Vietnam, hello Laos!

https://picasaweb.google.com/117817424037386455547/CarBreakdown?authkey=Gv1sRgCPrO95HkwcHRYA

Tam biêt!!!


  • 04 Juli 2012 - 06:11

    Astrid:

    Hey mop, ik heb je verhaal weer met heel veel plezier gelezen, het is echt geweldig wat je allemaal meemaak, behalve die glibberige rotsen dan, ik zou ook inmijn broek schijten. Tot schrijfs, love you

  • 04 Juli 2012 - 06:32

    Moesje:

    Moppie, ha ha genoeg van die aziaten :). Mooie en bekende foto's ! veel plezier geniet er nog maar even van. Laos is super. xxx

  • 04 Juli 2012 - 08:16

    Arielle:

    Leuk om te lezen van al je belevenissen! Je maakt veel mee zeg! Fijne tijd in Laos, groetjes Arielle

  • 04 Juli 2012 - 08:34

    Silvia:

    Hi aal, met een grote kop thee je verhaal gelezen en je foto's bekeken.
    Leuk!!!!
    Heel veel plezier nog en een dikke x

  • 04 Juli 2012 - 09:29

    Broertje:

    Haaaa zusje! Prachtige verhalen weer, ondanks de minder vriendelijke mensen. Ik moest vooral erg lachen om de oude next top model. Grandioos! Pas goed op je zelf.

  • 04 Juli 2012 - 20:22

    Henk:

    ik denk dat er een filmcarrierre inzit voor jou doei

  • 05 Juli 2012 - 14:43

    Linda Vd Mespel:

    Jeetje Aal,

    Wat een prachtige en bizarre verhalen heb je weer. Je maakt echt van alles mee, wie kan dat nou zeggen?!
    Geniet nog van je laatste weken 'vakantie'!!
    Xxx.

  • 06 Juli 2012 - 12:17

    Saskia:

    Wat zie je toch veeeeel, dat je het nog kan onthouden wat je allemaal gedaan hebt :-) :-) :-)
    Nog veel plezier de laatste weken.in...

  • 07 Juli 2012 - 07:01

    Annet:

    Ha Alida, je kan zo aan de slag als reisgids daar! wat een verhaal zeg, ook leuk om te lezen! geniet maar weer van je volgende avontuur! liefs Annet.

  • 10 Juli 2012 - 15:39

    Marianne:

    Wat een verhalen. Genoeg van de Aziaten maar gelukkig veel leuke dingen. Waren het kiploempia's?:)
    nog veel plezier!!xx

  • 12 Juli 2012 - 11:44

    Noël Van Bemmel:

    Hallo Alida,
    Als chef van het reiskatern van de Volkskrant, schrijf ik een verhaal over travelblogs. Ik las jouw reisverslag met plezier en wil passages als voorbeeld gebruiken. Ben nog wel benieuwd naar je blogervaring. Waarom besloot je een blog te beginnen? Hoeveel tijd kost dat? Wat levert dat op voor jezelf? Reacties? Kosten? Wordt het nog een soort boek? Wat adviseer je toekomstige bloggers? Ik waardeer je hulp! Antwoorden graag naar n.vanbemmel@volskskrant.nl.
    Goede reis!

    Noël van Bemmel
    reisredactie
    de Volkskrant
    Amsterdam

  • 21 Juli 2012 - 10:13

    Broertje:

    Kijk zusje er ligt meteen een baan voor je in het verschiet als schrijfster!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alida

Actief sinds 01 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1122
Totaal aantal bezoekers 80892

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 24 Juli 2012

Nieuw Zeeland, Australië, Thailand en de rest;)

Landen bezocht: