No money no honey!! - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Alida Batelaan - WaarBenJij.nu No money no honey!! - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Alida Batelaan - WaarBenJij.nu

No money no honey!!

Door: Alida82

Blijf op de hoogte en volg Alida

16 Juli 2012 | Thailand, Chiang Rai

Sà-wàt-dee-ka!

Jawel hoor, ik ben weer in Thailand! En nee, ik heb geen land overgeslagen, ik ben 9 dagen in Laos geweest en het was super daar! Helaas had ik niet meer tijd anders had ik daar nog wel ff langer blijven hangen! Laos was behoorlijk avontuurlijk in allerlei opzichten dus hou je vast!

Ow ja ik kan niks vertellen over Ho Chi Minh Mausoleum in Vietnam want toen we daar aankwamen (moest een tijdje wachten op de engelsen) was het dicht. Oeps! Ik hoorde dat het net een begravenis was, je loopt naar binnen, mag niks zeggen en niks meenemen en dan loop je langs een dooie. Heb niks gemist dus denk ik;) Wel naar twee musea geweest, in het war museum stond er een kommetje waarin een vietnameze soldaat plaste om dit later op te drinken als overlevingsmechanisme. Nou toch een goed idee als je geen water bij de hand hebt:P

Met de nachtbus naar Vientiane-Laos gereden. Deze 22 uur durende rit zat/lag ik naast een Engelse jongen Harry, waar ik gezellig wat uurtjes mee heb door kunnen kletsen. En ook nog redelijk geslapen. Op een gegeven moment kwamen er een aantal locals binnen die op de grond gingen slapen! Dat kan dus ook in Vietnam-Laos;) In laos aangekomen in de bergen botste de bus in een bocht tegen een klein autootje aan! De botsing was niet zo hard, de schade des te meer!

Laos is erg mooi, omgeving is prachtig, overal bergen om je heen en ik blijf elke keer herhalen dat ik echt in het verkeerde land geboren ben.. die bergen doen t ´m toch;) En ook zeker niet onbelangrijk: de mensen in Laos zijn echt veel vriendelijker! Ik was wel een beetje verbaasd over de prijzen, dat het duurder is als in Vietnam en je kan maar op weinig dingen afdingen. Maargoed afdingen zit in het bloed dus heb het toch overal gedaan:P

Vientiane is een leuk klein stadje (terwijl het de hoofstad van het land is) waar je eindelijk niet continu motorbike of tuc tuc lady?! hoorde. Ik kwam hier al helemaal tot rust. Ik ontmoette diezelfde avond Svea, een meisje uit Duitsland, wonend in Engeland met een zweedse naam. Ja ik verzin het echt niet haha. De volgende dag samen erop uit gegaan naar een arc de triomph replica en beklommen en een aantal tempeltjes. Onderweg Harry en Sam weer tegengekomen en ook Francesco, italiaanse jongen die in dezelfde bus zaten.
De volgende dag liep ik over straat.. zie ik opeens m’n naam staan! Alida Beauty! Een schoonheidssalon in Laos. Dat is toch te grappig! Uiteraard ff nagevraagd en de eigenaresse vertelde dat dit de 2e naam is van haar 7-jarige dochter. Sue-Alida (dat is dus ook een naam in Laos!). Je ziet, ik ben echt overal bekend;).

De dag erna zijn we richting Vang Vieng gereden. Dit is THE place to be in Laos als je dronken in een band in de rivier wil zitten en dood wilt gaan:P Nee echt, er gaan ong. 7 mensen per jaar dood aan het dronken tuben! Dus dat leek me niet zo’n goed plan:P We hebben de volgende dag een kayak/caving/tubing tour gedaan. Dat kan daar ook, dan ga je een klein stukje kayakken, kom je bij een grot aan waar je in gaat met een tube en ze hadden het schema wat omgegooid omdat het water te hoog stond in de grot dus we gingen uit de tube en hebben door de grot heen gekropen in bikini. Alsof je bij de landmacht zit met modder op ons gezicht gesmeerd, tussen de vleermuizen en spinnen, door ijskoud water en hele ondiepe grotten waar je echt alleen maar doorheen kon kruipen en de grootste lol gehad! Hierna een paar uur gekayakt en ook de route van het tuben gedaan, en wat gedronken bij de laatste bar. De dutch-germanboat maakte echter wel veel lawaai! We hadden de grootste lol, er waren veel stroomversnellingen maar we gilden alsof we het niet zouden overleven, we hebben aardig wat liedjes gezongen en nog beter: we hebben heel veel mensen nat gespettert:P

De volgende dag ging Svea met een ander duits meisje het dronken tuben doen, toen ben ik er op uitgetrokken met Francesco op de scooter. Een manual scooter waar ik niet op kan rijden, dus ik ging achterop. Ik besloot dus om niet dood te gaan tijdens het tuben maar achterop de scooter bij een gekke Italiaan die eruit ziet en zich gedraagt als Borat! Whahaha! Hij had slippers aan dus het schakelen ging voor geen meter en die gozer is geloof ik 2 meter dus hij had alle ruimte nodig! Erg grappig, we moesten tol betalen voor een tolbrug, we hebben een foto gemaakt van deze brug, een onwijs onstabiel houten ding.. en daarvoor betalen.. dat kan ook alleen maar in Laos haha. Onderweg ontmoetten we een NL jongen en een amerikaans meisje op een scooter met wie we de hele dag hebben opgetrokken. We zijn naar grotten geweest, wat nog avontuurlijker was om doorheen te klimmen dan het dronken tuben en hebben een super dag gehad! In de tweede grot werden we rondgeleid door 2 kleine meisjes en je moest uitkijken dat je niet uitgleed in het donker op de glibberige rotsen met slippers aan. Maar het was het waard! Stalagtieten en stalagmieten overal om je heen, gezwommen in helder water, echt super! Het leuke van het stadje in Vang Vieng was dat je de hele dag door bij de restaurantjes Friends (of Family Guy) kon kijken. Heerlijk om weer tv te kijken! 6 maanden zonder m’n soaps is toch lang! Laatste avond nog met een grote groep uitgeweest en weer aan de buckets gezeten en bierpong gespeeld in de smilebar. Gezellige avond gehad, de volgende dag speelde het liedje I got a hangover echter de hele dag door m’n hoofd!

En dat tijdens een prachtige busrit naar Luang Prabang! Echt een supermooie omgeving. Iedereen was heel erg enthousiast over Luang Prabang en je zou daar veel langer blijven als gepland. Ik vond Vang Vieng leuker maar heb het hier ook naar m’n zin gehad. Nadat ik weer geld had!! De eerste anderhalve dag waren namelijk nogal stressvol! In Vang Vieng waren er geen maestro pinautomaten waar ik kon pinnen! En aangezien er enige tijd geleden wat spullen van me zijn gestolen waaronder m’n creditcard kon ik dus niet pinnen! Tja wat nu? Nergens geld meer, echt alles op. Maar ik had nog ergens 40 euro in m’n tas zitten, dus dit omgewisseld. Me hiermee kunnen redden en de rest van Svea geleend, totdat ik in Luang Prabang was want hier waren wel maestro pinautomaten. Dit dus direct geprobeerd maar ik kon hier ook nergens pinnen! Om een lang verhaal kort te maken, ik ben anderhalve dag bezig geweest met proberen te pinnen, banken te bezoeken, te bellen naar NL en uiteindelijk heeft m’n lieve papa geld overgemaakt via de western union en heb ik dat op kunnen halen (bij een bank met noodstroom want de stroom viel uiteraard uit in de hele stad toen ik het geld op kon halen!). Alles kost geld, het versturen, de wisselkoers en nu weer het omwisselen naar Thais geld. Als het goed is kan ik nu in Thailand weer pinnen omdat de Rabobank gewoon niet goed accomodeert met Laos, weet nog niet of het nodig is maar als ik nog een trekking en een cursus wil doen moet ik wel. Hopen dat het dus echt niet aan m’n pinpas ligt! Op zoek naar m’n geld liep ik achter een jongen met het shirt No Money No Honey.. vond het wel toepasselijk en kon ondanks alles op dat moment wel glimlachen;) Tot overmaat van ramp kon ik die avond ook m’n guesthouse niet meer vinden, waar ik een kamer deelde met Svea, wiens telefoon het niet deed in Laos. Uiteindelijk heeft Francesco me geholpen (die ik wakker heb gebeld en waarvan ik ook al geld had geleend) het guesthouse te vinden. Toen ik hem de volgende dag bedankte zei die: I wanted to kill you, but I thought I will help that desperate girl… but again I wanted to kill you haha. We zijn samen de volgende dag naar een zwembadje geweest, ff afgekoeld toen ik eindelijk m’n geld had en toen ik het guesthouse uit kwam lopen stond hij opeens te badmintonnen met de kindjes, ik zeg je zit ook vol verrassingen, dus dat heb ik ook nog ff gedaan! En ze zijn behoorlijk goed die kleintjes!

De volgende twee dagen zijn we een trekking gaan doen met z’n vieren, Julie, een meisje uit Australië ging ook mee. En dat was me een trekking! Omdat ik natuurlijk geen wandelschoenen meer heb vroeg ik of ik het op sandalen kon doen omdat m’n normale schoenen te glibberig zijn (waar hebben we dat eerder gehoord?!). Tuurlijk, geen probleem, was een makkelijke trekking! In de tuc tuc vroeg de gids of we de makkelijke of moeilijke versie wilden doen. Ja laten we de moeilijke versie doen, we zien wel hoe het gaat verlopen op m’n birckenstocks.Het eerste deel verliep prima, was wel erg heet, door de bergen, een lokaal dorpje bezocht met schattige kindjes waar ik nog popcornballetjes aan heb uitgedeeld. Het laatste deel ging echter door de jungle. Nou dat was me een feest! De bloedzuigers zaten tussen m’n tenen en ik gaf hier een free blooddonation! Het pad wat we bewandelden was in geen maanden gebruikt dus het was geen pad, we zagen elkaar niet, strompelden door de prikkelbosjes heen! Aardig wat scheldwoorden in het NL, Italiaans, duits en engels, schrammen op benen en armen, door de zon verbrande gezichten en schouders en wat uren later belandden we eindelijk in het dorpje van onze homestay! Dit was een erg arm dorpje zonder elektriciteit en zonder douche. De douche was een grote bak met water waar je een klein emmertje in kon dopen en over je heen kon gooien. Dus dat deed de rest. Echter ik ben aardig inventief geworden en zag een kleine slang hangen. Daar vullen ze het badje mee voor de kleintjes. Dus die heb ik aangesloten op de kraan en hier ben ik onder gaan staan. De kleur van het water hier wil je echter niet zien dus ik heb er een foto bij gedaan haha. Ik denk dat ik viezer was toen ik onder de douche vandaan kwam;) Me afgedroogd aan m’n eigen truitje aangezien ik m’n handdoek was vergeten en deze hier achter gelaten aangezien dat ding oud was en ik het toch niet meer schoon kreeg. Heb ergens anders m’n oude stinkende birckenstocks neergelegd naast een zwerver. Rondgelopen in het dorpje en foto’s gemaakt van de kleintjes, wat zijn dat toch dankbare objecten om te fotograferen! S’avonds was ik te oververhit van de hete zon en duurde het een tijd voordat ik in slaap viel. Maar uiteindelijk toch redeljik goed geslapen op onze ‘matrassen’ op de grond. De volgende dag hebben we een kayaktour gedaan. Deze was minder spectaculair als de vorige maar de Dutch-Germanboat maakte uiteraard weer veel lawaai. We hebben in een deuk gelegen als we uit de boot sprongen omdat we moesten piesen en vooral om het feit dat ik ‘Ik ben vandaag zo vrolijk’ zong en Svea in het Duits verder ging! Ja zegt ze dat is Alfred Jodokus Kwak haha. Dat hebben ze dus ook in Duitsland! Ik ben nog binnengelopen in een tempeltje en vroeg aan de gids waarom er moordtekeningen op sommige tempels staan geschilderd. Maar dit zijn mensen die al dood zijn en die geofferd worden aan Buddha of ze laten zien wat er in de oorlog gebeurd. Toch aardig luguber als er een tong uitgetrokken wordt bij een vrouw! En voor de tempel staat een Buddha die lijkt te wandelen met z’n hand omhoog, dit betekent stop de oorlog en de ellende. Nou toch weer wat geleerd;) De trouwe lezers thuis steken toch wat op van m’n blog al zeg ik het zelf;)

De volgende dag ging Francesco de andere kant op en zijn Julie, Svea en ik nog naar de watervallen geweest. Wauw die zijn mooi! Echt super mooi helder water, hele hoge watervallen die wij via de zijkant op glibberige paadjes met slippertjes gingen beklimmen. Weer behoorlijk avontuurlijk maar de moeite waard! De foto’s spreken voor zich!

Met de nachtbus naar Thailand vertrokken. Dit zijn wel zitbussen, ze hebben geen slaapplekken richting Chiang Rai. Nou ja geen probleem, heb ik al eerder gedaan in Cambodja. Nou dat was me een hel van een rit, Laos heeft echt 300 bochten per half uur en dan overdrijf ik echt niet! Hierdoor gleed je elke keer van je stoel af. Tijdens een tussenstop om 3 uur s’nachts dacht ik opeens aan m’n vorige nachtbus en ik zeg tegen het meisje naast me ik ga gewoon proberen op de grond te liggen. Ik 2 dekens over elkaar neergelegd op de grond en m’n tas als kussen gebruikt (wat is dat toch een handig ding;)) en ja hoor eindelijk een beetje geslapen. Niet veel want al snel moesten er wat locals uit maargoed toch beter als niks. Alle pickups tussendoor overal in Azië zijn af en toe echt te grappig voor woorden. Er zitten teveel mensen in, je moet half bij elkaar op schoot zitten of achterin de achterbak tussen de tassen! Soms behoorlijk scary! Vandaag kreeg onze tuctucdriver een lekke band, wij uit de tuc tuc, gaat hij de band verwisselen, wij stonden allemaal te kletsen en letten niet op, wil hij starten komt hij er achter dat hij de verkeerde band heeft staan verwisselen! Whahaha onnozele gans!

Met een ferry in 2 minuten overgevaren naar Thailand! Ben aangekomen in Chiang Rai met een volgende bus. Ik wilde vanuit hier naar Pai maar dat blijkt te gecompliceerd te zijn dus ik ga morgen verder naar Chiang Mai. Ik dacht op een busstation aan te komen in de buurt van het centrum, maar al wandelend met m’n backpack kwam ik erachter dat dit erg ver was. Ik dacht eerst even iets eten, maar ze konden geen woord engels. Toen een man het een beetje voor me ging vertalen bleek dat ze alleen maar varken hadden. Ik verder gelopen, komt die man naast me rijden met z’n zoontje en z’n vrouw in de auto, kreeg ik een lift van hem tot aan het dichtstbijzijnde winkelcentrum! Hierna weer verder gelopen komt er een man met een kindje op een scooter naar me toe of hij me kon helpen.. een nederlander die hier al 6 jaar hier woont! Achterop de scooter naar het guesthouse gebracht waar ik nu in zit.. erg leuk met een zwembadje erbij! Echt super vriendelijk allemaal! Vandaag naar een mooie witte tempel geweest, de transportkosten gedeeld met een zwitsers gezin.

Laatste weekje is aangebroken!

Het promotiefilmpje waar ik in meegespeeld heb is: http://youtu.be/n-jrrGNJyCM Ben wel minder vaak te zien als dat ze me gefilmd hebben.. waarschijnlijk doe ik het toch niet zo goed op beeld whahaha

Ik kom over 9 dagen al thuis! Voor degenen die spanddoeken willen maken en me op willen halen ik arriveer op 24 juli om 10:40 uur op Schiphol!;)

Op m’n vorige blog heeft iemand gereageerd die voor de Volkskrant werkt! Wie weet.. word ik nog een beroemd schrijver en krijgen jullie allemaal gelijk dat ik een boek moet gaan schrijven:P
En schrijven kan ik wel want dit blog is echt ontzettend lang, maargoed het is dan ook de laatste vanuit het buitenland!

Tante marianneke, nogmaals gefeliciteerd! Tot snel allemaal!

Kijk er naar uit om iedereen weer te zien! X

https://picasaweb.google.com/117817424037386455547/NoMoneyNoHoney?authkey=Gv1sRgCOqFz-idmJvzEQ Heb wat foto’s moeten verwijderen omdat ik geen ruimte meer had maar hier zijn ze dan de nieuwste foto’s;) Ik weet niet wat het is maar ik kom overal wippende dieren tegen;) Ook al een stel kippen maar die foto is te onduidelijk haha.

Loh gòrn!


  • 15 Juli 2012 - 17:50

    Annet M.:

    Alida, je hebt je zelf weer overtroffen, wat een verhaal! leuk om te lezen! Geniet nog van je laatste dagen daar.
    Veel liefs en tot in het regenachtige Holland. xx

  • 15 Juli 2012 - 17:55

    Nichtje:

    Nichtje!!! Jezus wat een verhaal weer!! Super gaaf allemaal en wat heb je veel meegemaakt/gezien!! Super toffe ervaring! Nog 9 dagen en dan is Aaltje weer terug in Nederland, zal wel wennen zijn, maar wel leuk om iedereen weer te zien natuurlijk!! Tot heeeel snel!! Dikke kussen en knuffels

  • 15 Juli 2012 - 18:24

    Ankie:

    Jeetje, je komt dus al bijna weer thuis.. Voor mijn gevoel ben je heel lang weg geweest, maar dat komt meer omdat voor mij Australie alweer zo heel lang geleden lijkt. Heel veel plezier deze laatste week en keihard genieten he! x Ankie

  • 15 Juli 2012 - 18:34

    Truus :

    Hoi Aal

    Wat lijkt Bali al weer lang geleden, wij
    gaan dinsdag 17 juli aan ons 2e avontuur beginnen de vierdaagse.
    Wat heb je weer veel meegemaakt en ik wens je nog hele fijne laatste dagen en een veilige thuiskomst.
    Dikke X Truus

  • 15 Juli 2012 - 18:56

    Schimpie:

    Yo Ali-B!
    Leuk verhaal weer! Geniet van je laatste weekje en alvast een goede reis terug naar NL! Zie je bij de wielerronde! Mooooooh! Haha! X

  • 15 Juli 2012 - 20:08

    Agneet:

    Wat een verhaal weer...maar ik had al een pietsie gehoord op Skype. Zie er naar uit je te zien! Tot volgende week wijffie. XX

  • 15 Juli 2012 - 20:10

    Danielle Gouwens:

    jee aal...wat beleef je toch van alles!!! echt een wereldreiziger ben je geworden, tof hoor. je bent alweer een dik half jaar onderweg, als je weer thuis bent zal het wel ff wennen zijn voor je denk je niet?? ik zie je tegen die tijd graag weer een keertje, gezellig...dikke kus daan en sijfje

  • 15 Juli 2012 - 21:13

    Irene:

    Wat een spannende supertijd heb je gehad! Geweldig
    En nu alweer bijna voorbij
    Geniet nog even van de komende anderhalve week en goede reis naar huis.
    Helaas ben ik er niet de 24e ,maar het zal best druk zijn op Schiphol.
    Cu soon
    XXXXXXXX

  • 15 Juli 2012 - 21:36

    Sandra Sinot:

    Veel plezier in je laatste week. Liefs sandra

  • 16 Juli 2012 - 11:55

    Marianne:

    Leuk dat Prins Harry zich gewoon onder de mensen begeeft :) Douchen kan je dus beter bij de watervallen met dat heerlijke heldere water.
    Het promotiefilmpje: FANTASTISCH!!! Volgens mij heb jij de hoofdrol en je staat er prima op!! Heel leuk!! Nog veel plezier,xx

  • 16 Juli 2012 - 15:27

    Linda Van Der Mespel:

    HAHAHAHA BORAT! Hij lijkt er idd erg op! Alleen.. waar is z'n mooie stringzwembroek?

    Wat fijn om al je verhalen te lezen, net of we er echt bij zijn geweest (oke, niet helemaal dan ;-)

    KICKE, Aal in de Telegraaf! Enne.. mocht er ooit een boek komen, ik wil wel een handtekening op de eerste pagina :-P

    Aal, geniet nog van je laatste dagen van jouw fantastische reis! Ik heb van al je verhalen genoten en ik hoop er nog meer van je te horen als je straks weer terug bent in Nederland.
    Ps.. heb je je regenpak nog??!!! Die zou ik maar aantrekken als je geland bent op Schiphol! Ik kan je helaas niet op komen halen, maar we spreken gauw een keertje af!!

    Liefs, en een Hollandse kus
    Xxx. Linda

  • 16 Juli 2012 - 17:54

    Esther:

    Whahaha ongelofelijk Aal! Degene met het grootste fietshart speelt de hoofdrol in een fietsreclame! Whahaha! Anyway, ik herken je iig nog wel op die film..dan weet ik met wie ik een biertje kan drinken op de Wielerronde :D
    Fun nog!
    xx

  • 16 Juli 2012 - 20:51

    Henri En Loes:

    Alida geniet nog van je laatste weekje, niet te geloven dat je al zo lang weg bent. Het schijnt dat wij hier v.a. volgende week beter weer krijgen,ik hoop het voor jou. Wij genieten trouwens elke keer van de mooie foto's

  • 21 Juli 2012 - 08:04

    Henk:

    harsstikke leuk maar ook weer fijn dat je gauw terug bent doei

  • 21 Juli 2012 - 10:40

    Broertje:

    Wat een verhaal weer, je maakt echt van alles mee. Klein deukje hier, drunken rafting daar. Oh nee, dat heb jij niet gedaan. En die gast ook, dat is inderdaad twee druppels water Borat. Gave foto's weer, echt heel mooi allemaal. Bijna thuis zusje, we kunnen niet wachten hier!

    Lachen ook dat filmpje, dan denk je dat je de hele tijd in beeld bent, zien we je drie keer! Hahahaha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alida

Actief sinds 01 Jan. 2012
Verslag gelezen: 1052
Totaal aantal bezoekers 80897

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 24 Juli 2012

Nieuw Zeeland, Australië, Thailand en de rest;)

Landen bezocht: