Crossing the streets in Saigon!! - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Alida Batelaan - WaarBenJij.nu Crossing the streets in Saigon!! - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Alida Batelaan - WaarBenJij.nu

Crossing the streets in Saigon!!

Door: Alida82

Blijf op de hoogte en volg Alida

18 Juni 2012 | Vietnam, Mui Ne

Xin chào!!

Dag trouwe lezers, daar ben ik al weer;) Allereerst nogmaals bedankt voor alle reacties, erg leuk om te lezen! Daar komen ze dan, m´n eerste avonturen uit Vietnam!

De eerste avond dat ik aankwam in Ho Chi Minh city (beter bekend als Saigon en afgekort HCMC) op het vliegveld, leerde ik Sam kennen, een jonge engelse gozer die een taxi met me wilde delen (prima, dat scheelt weer!). Het ene dagje dat ik hier was voordat ik naar Indonesië ging zat ik in een fijn guesthouse van vriendeljke mensen (waar ik uiteraard had afgedingd op de kamer) en die heb ik weer opgezocht, Sam ging ook mee. De volgende dag zijn we samen op pad gegaan. Z’n verkering van 6 maanden is net uit, dus hij heeft liefdesverdriet en daardoor eet hij voor geen meter, ach gossie! Zelfs mijn eetlust steekt hem niet aan om te gaan eten, nou dan moet je je toch behoorlijk rot voelen:P

HCMC is echt een ongelooflijke stad, het verkeer is echt zo ontzettend chaotisch. Had al geleerd van de vorige keer dat je gewoon moet oversteken, rechtdoor moet blijven lopen en dat je het vanzelf merkt of het verkeer stopt of dat ze voorrang willen. Ze hebben hier geen verkeersregels, de enige regel is dat de grootste altijd voorrang heeft dus als er een bus aankomt moet je uitkijken! De mannen met wie ik hier op straat loop verbazen zich over hoe ik oversteek, je moet gewoon brutaal zijn anders kom je nooit aan de overkant! Heb er 2 filmpjes bijgedaan!

We zijn naar het war museum geweest wat erg indrukwekkend was. Daar hangen o.a. foto’s van de slachtoffers van Agent Orange. Tijdens de oorlog hebben de Amerikanen ontbladeringsmiddel gespoten over het land van de Vietnamezen en over alle gewassen waardoor de mensen direct of indirect (via moedermelk b.v.) besmet zijn geraakt. Hierdoor zijn heel veel mensen invalide geraakt, de meest bijzondere misvormingen maar ook allerlei soorten kanker. In een oranje kamer hangen allemaal foto’s, erg indrukwekkend. Heb er 1 bijgedaan maar het is moeilijk te zien en m’n batterij van m’n fototoestel was leeg toen ik daar was (heeft zo moeten zijn denk ik want de foto’s zijn echt walgelijk).

Daarna zijn we naar het reunification palace geweest wat ook interessant was om te zien. De eerste communistische tank in Saigon crashte door de hekken van het gebouw heen in 1975 toen Saigon zich overgaf aan het Noorden. We hebben hier een rondleiding gehad.

De vorige keer toen ik hier een dagje was met Hans, de NL fietser, konden we de Notre Dame Cathedral niet vinden. Nu hadden we ook echt moeite met alles vinden, HCMC is echt een doolhof, maargoed we hebben m gevonden, mooi gebouw maar t was wel dicht! De volgende dag ben ik zelf teruggegaan om 15 uur toen het open was omdat ik benieuwd was hoe het er van binnen uitzag, maar dit was niet echt de moeite waard. Wel een kaarsje aangestoken, vind ik altijd erg fijn om even te doen.

De volgende dag ging Sam naar de chi chi tunnels en dat leek me niks dus ik ben achterop een scooter naar 3 pagoda’s gegaan. Paar van die mannetjes afgegaan en uiteindelijk 5 dollar betaald, terwijl ze 15 dollar vroegen. Vond het nog veel maar meer kreeg ik er niet af. De pagoda’s op zich waren niet boeiend maar de scootertocht was me toch een avontuur!! Ook hiervan heb ik een filmpje gemaakt, wel op een iets rustiger stuk waar ik 1 hand los durfde te laten:P

De volgende dag ben ik voor een 3 daagse tour vertrokken naar de Mekong Delta. Hier heb ik een aantal gezellige mensen ontmoet. Er stonden allerlei andere dingen in het programma dan wat we deden, het eten wat inclusief was was niet te vreten en heb nog steeds rugpijn van het matras van t laatste hotel, dus dat is een beetje jammer. We hebben op verschillende bootjes rondgevaren op de Mekong Delta, over een smal kanaal in roeibootjes (dit was erg leuk totdat het keihard begon te regenen:P), we hebben gezien hoe kokossnoepjes worden gemaakt (mmmm ben de rest nog aan het opeten;), naar een honingboerderijtje geweest waar je ook royal jelly kon kopen voor 10 dollar, wat o.a. goed was voor hepatitis A,B,C en D!! Hihihi we hebben echt de grootste lol gehad.

We hebben naar zuid-vietnameze volksmuziek geluisterd met vers fruit erbij, ze speelden nog de tune Nederland, jij bent de kampioen… nou das toch best lullig op t moment:P De eerste nacht zijn we naar een homestay gegaan met een aantal, we dachten dat we echt in de mensen hun huis sliepen maar we sliepen in een soort bungalows boven de rivier, ook leuk. We hebben hier loempia’s leren rollen en bakken en we hebben heerlijk gegeten. Ze hadden ook nog sterke rijstwijn wat de rest van de backpackers lekker vonden maar ik vond het niet te zuipen dus ik was de enige die nuchter was;) De volgende morgen stonden we vroeg op (lees half 6!) om naar een lokaal marktje te gaan, daar liggen bv. levende alen in het water die ze dan ter plekke doodmaken en verkopen, is weer is wat anders;) Hierna naar de floatingmarkets geweest, weer heel anders als in Thailand waar het heel toeristisch was en waar ze souveniers verkochten, maar dit was echt voor de locals om groenten en fruit te kopen. Kwam nog een moeder met een klein ventje langs de boot die drinken en fruit kwamen verkopen, nu al een echte koopman!

We hebben gezien hoe noodles gemaakt worden, dat begint met een grote pannenkoek die gebakken wordt en die ze te drogen leggen en daarna worden er sliertjes van gemaakt. Iedereen mocht het nog ff proberen, nou mijn pannenkoek zag er niet uit haha. Een rijstfabriek bezocht en de volgende dag naar een kleine moskee geweest en een school waar je beiden niet naar binnen mocht dus was niet erg boeiend. We gingen nog langs een krokodillenfarm maar dat was echt heel zielig, honderden krokodillen op een kluitje en toen kreeg een vietnameze toerist een hengel in z’n hand met vlees eraan en die ging die beesten ook nog pesten, nou ik ben snel weggegaan. Toen ik daar van wegliep kwam ik opeens de dikkere tweelingbroer van Joop tegen!! Ongelooflijk wat was dat beest dik en lui zeg (daar is Joop een spring in het veld bij;)). Ik ben bang dat ze Joop z’n broer wel gaan gebruiken als voer voor de krokodillen maargoed het kan ook gewoon een huisdier zijn geweest haha.

Hier ook naar de floating villages geweest, weer heel anders als in Cambodja, dit zijn meer woonboten, wel wat hutjes op palen en soms een ouder hutje tussendoor. Leuk om de verschillen te zien, ze zijn hier al weer een stuk minder arm als in Cambodja. Naar een fishfarm geweest, waar de vissen gestoord werden als ze wat te eten kregen, sprongen ze met z’n honderden uit de bak. De laatste dag gingen we naar een tempel, nou dat was echt het mooiste van de hele tour, grote witte buddha’s en een grot met allerlei verschillende buddha’s. Daar kwam ik nog een grote klas kinderen tegen die met z’n allen om me heen stonden om te vragen hoe ik heette en hoe oud ik was. Als je dan een vraag terug stelt snappen ze het niet en liggen ze helemaal in een deuk. Het kwam erop neer dat ik 20 minuten te laat terug was bij de bus omdat ik het zo naar m’n zin had daar;)

De meeste tijd tijdens de tour heb ik doorgebracht met Simona, een meisje uit Zwitserland uit dezelfde stad als Jo, echt grappig! En zij is ws ook weer rond dezelfde tijd in Thailand dus wie weet wordt het een swiss trip there;)

Ik heb een open bus tour ticket gekocht waarmee ik naar het noorden aan het reizen ben. Erg grappig, een soort bedjes waar je maar half in past maargoed het is weer vervoer. Naar sommige plekjes kan je het overdag nemen en andere weer in de nacht. Je kan in de plekjes waar je wilt uitstappen en dan zo lang blijven als je wilt en dan weer een keer de bus verder nemen. Ik doe dit samen met Reto (lees: rieto) een jongen uit Zwitserland die ik tegen kwam in HCMC. Aardige gozer, ik heb wat met die zwiterse mensen haha.

Heel veel Vietnamezen zijn erg onvriendelijk, tot nu toe de meest onvriendelijke Aziaten die ik ben tegengekomen. Ze zeggen hier dat het is omdat ze geen engels kunnen maar in b.v. het noorden van Thailand kunnen ze ook geen Engels en daar waren ze hartstikke vriendelijk. Maargoed engerdjes heb je overal, dus we zien wel hoe het de rest van Vietnam gaat verlopen. Ik denk dat ik hier zowiezo iets van 3 weken blijf met alles wat ik wil doen (plan was 2 weken) en hoorde dat je aan 1 week Laos wel genoeg hebt dus de plannen worden ws weer verschoven;) Ik ga denk ik maar stoppen met plannen:)

Ik heb er nog een fotootje bijgedaan om te laten zien hoe gezond ik hier nu leef;)

Tam biêt!!!

https://picasaweb.google.com/117817424037386455547/CrossingTheStreetsInSaigon?authkey=Gv1sRgCKi2qaXRqueLUw



  • 18 Juni 2012 - 08:38

    Ankie:

    Hahaha.. Die hond op de foto! Die was echt tonnetje rond!! Geweldig! Nou ja, niet voor die hond, maar wel voor de foto..
    Maar mooi verhaal weer! Veel plezier nog!

  • 18 Juni 2012 - 12:22

    Remko:

    Leuk om te lezen weer Aal, veel plezier weer verder en tot blog :D

  • 18 Juni 2012 - 12:32

    Bianca:

    Heey Aal,

    Ohhh ik kreeg de foto te zien van tweelingbroer Joop nahhhh niey normaal!! Haha daar is Joop niks bij hihi!! Ik heb je verhaal gelezen weer, maar wat ik me af vroeg is wat heb je met Sam gedaan;) ?? Haha. Fijn dat je zo geniet!! Dikke xxx van mij

  • 18 Juni 2012 - 13:51

    Es:

    Ja Aal, logisch dat die Zwitsers je vrienden worden. Die vinden nooit ergens iets van (neutraal Zwitserland), dus ruzie krijgen lukt niet ;)
    Aardige autoraces daar... Zandvoort is er niks bij. Fun weer en idd, it comes as it goes.
    xx Es

  • 18 Juni 2012 - 15:19

    Linda Vd Mespel:

    Hee Aal,

    Wat een angstaanjagend filmpje van dat oversteken! Kijk maar uit!
    Zo te zien vermaak je je nog steeds prima ;-) helemaal gaaf!
    Genieten!

    Groetjess Xxx.

  • 18 Juni 2012 - 15:56

    Moesje:

    Leuke fotos mop en leuke verhalen. En ja mijn wijsheid is hoe armer het land, des te aardiger de mensen ! In Laos zijn ze weer vriendelijk. veel plezier x

  • 18 Juni 2012 - 16:57

    Henk:

    het is wel lekker hoe je daar ervaring op doet met nog lekkerder eten klaarmaken dan je nu al kan dat word weer smullen als je terug bent

  • 18 Juni 2012 - 18:55

    Agnetha:

    Weer 2x LOL! Die jongen zonder eetlust en je opmerking engerdjes heb je overal haha! Die peuter was ook magertjes zeg!! Kreeg ze hetzelfde te eten als die hond...of krijgt ze binnenkort die vetgemeste hond op d'r bord..hahaha!! Veel plezier verder. Ga je hierna dan weer naar Thailand en dan naar huis?!?! XX

  • 20 Juni 2012 - 15:14

    Marianne:

    Hé Alida. Zie dat je het nog steeds naar je zin hebt!!Prima. Je spreekt nu inmiddels al heel wat talen..zelfs vietnamees.
    Veel plezier!!!xx

  • 21 Juni 2012 - 16:27

    Nichtje:

    Jezus dat is toch niet normaal dat oversteken!!!! Pffffff niet te doen joh!!! En Aaltje kan lekker voor ons allemaal vietnamese loempia´s maken!! Jammie jammie :-) Wijffie genieten!!! Dikke kussss

  • 24 Juni 2012 - 14:11

    Annet.:

    Lieve Alida, wat een verhaal weer! heerlijk om te lezen, je maakt weer genoeg mee......
    Misschien een idee om reisboekjes te gaan schrijven,kan je nog even doorgaan met je wereldreis! xxx

  • 29 Juni 2012 - 08:02

    Broertje:

    Zus! Door al dat gemail van ons vergeet ik je blog helemaal. Wat een schande. Ik vind dit toch een erg leuk verhaal, met name door de filmpjes. Fantastisch hoe dat er aan toe gaat. Ik dacht dat Rome erg was (en dan zit ik in de auto) maar dat is niets vergeleken bij dit. Heel leuk om te zien.

    Wat typisch die grote witte boeddha in die tempel. Dat is namelijk geen boeddha, maar dat is een budai. Een mythische figuur uit China, vergelijkbaar met de kerstman voor ons. Grappig.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alida

Actief sinds 01 Jan. 2012
Verslag gelezen: 836
Totaal aantal bezoekers 80895

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 24 Juli 2012

Nieuw Zeeland, Australië, Thailand en de rest;)

Landen bezocht: