English teaching!!! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Alida Batelaan - WaarBenJij.nu English teaching!!! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Alida Batelaan - WaarBenJij.nu

English teaching!!!

Door: Alida82

Blijf op de hoogte en volg Alida

24 Mei 2012 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Xin chào!!

Om te beginnen, bedankt voor alle felicitaties in welke vorm dan ook! Heb een super gezellige verjaardag gehad! Vooral degenen die voor me gezongen hebben, echt super!!

Cambodja zit er al weer op voor me, jeetje de twee weken zijn weer omgevlogen zeg!

Zoals ik op m´n vorige blog al had gemeld, kwam ik in Siem Reap Anne tegen, een frans meisje met wie ik 3 dagen ben opgetrokken. Echt een super gezellige meid! We hebben samen de tempels bekeken en s´avonds onwijs gezellig gefeest! De avond voor m´n verjaardag kwam Anne in een verjaardagsfeestje terecht in haar guesthouse, waar een meisje 12 werd. Of ik ook ff langs kwam. Erg leuk om te zien hoe hier een verjaardag wordt gevierd en voelde me gelijk al een beetje jarig. Erg schattig, van die kindjes met feesthoedjes. Op Cambodjaanse stijl wijn gedronken, dat betekent je glas in 1x achterover slaan (vind ik zonde van de wijn maargoed) en na dit 3x gedaan te hebben alvast een beetje teut de hort op. We kwamen al snel een tuc tuc driver tegen die ons wel naar alle lokale plekken toe wilde brengen, dat was allemaal erg leuk. Rond een uurtje of 11 kwamen we 2 jongens tegen, een Amerikaan en een Canadees die het gezellig vonden om m’n verjaardag mee te vieren. Jezus wat heb ik gelachen zeg, die Amerikaan vond dat ik op allerlei manieren opgetild moest worden om m’n 30ste te vieren, nou daar zijn de gekste foto’s uitgekomen! Ik heb de gecensureerde foto’s bijgevoegd;) Later op de avond kwamen we nog in een vervelende situatie terecht omdat de tuc tuc driver jaloers was op de andere jongens en ons dus eigenlijk mee naar huis wilde nemen waar wij beiden uiteraard geen behoefte aan hadden. Met een sisser afgelopen (omdat ik ingegrepen heb;)) maar ik dacht m’n 30ste verjaardag in een gevecht terecht te komen!

Op m’n verjaardag zelf met een onwijze kater de tempels bekeken en erg veel aapjes gezien! Na Anne teruggebracht te hebben naar haar guesthouse omdat ze steeds witter ging zien ben ik naar een kinderziekenhuis gegaan om te bekijken hoe het er hier aan toe gaat. Jammer genoeg mocht ik niet naar binnen ivm de privacy (wat uiteraard wel normaal is) maar ik heb in het informatiecentrum een film gezien, deze ook gekregen en wat informatie opgedaan. Heel interessant en de gedachte speelt wel door m’n hoofd om in de toekomst in een ander land in een kinderziekenhuis te gaan werken aangezien ze mijn zorg hier nog meer nodig hebben als in NL. Maargoed dat zijn wilde toekomstplannen;)

’s Avonds zijn Anne en ik naar Apsara dance geweest, een traditionele cambodjaanse dans met heerlijk eten erbij. Erg lief, ik kreeg een zelfgemaakt armbandje van haar en ze betaalde het eten voor m’n verjaardag. Hierna gezellig met de jongens die we waren tegengekomen wat gedronken met de rest van hun tourgroep.

De dag erna heb ik een relaxdag ingelast omdat ik echt niet meer kon na al dat feesten, een massage gehad van een blinde man (dat gebeurt hier veel). Zielig verhaal, hij kon tot z’n 16e zien maar door een hartziekte (vraag me niet hoe het kan) werd hij blind aan 1 oog en op zn 23ste ook z’n andere oog. Hij heeft een blinde vrouw en ze hebben vier gezonde kinderen. Dat is dan wel weer erg mooi en de kinderen zagen er gelukkig uit. S’avonds naar de avondmarkt geweest, hier wat gegeten en toen kwamen we weer een Australiër en een frans stel tegen uit m’n hostel waarmee we weer verder zijn gaan feesten. Erg handig als je de volgende dag om 6.30 uur een pickup hebt die ik bijna gemist had omdat ik door m’n wekker heen was geslapen!

Want ik ging met de boot naar Battambang! In de lonely planet stond dit bekend als de mooiste boottour door Cambodja, nou dat was het zeker! Echt super gaaf om alle floating villages te zien, de zwaaiende kinderen die echt altijd vrolijk zijn (kunnen wij nog wat van leren;)) en alle arme hutjes. In de middag zijn we nog ergens wezen eten, waarna ik naar de wc ging en er achter kwam dat het toilet een gat boven de rivier was! Geen foto van genomen want ik werd behoorlijk misselijk toen ik later hoorde dat ze in dezelfde rivier de borden wassen waarvan wij gegeten hadden! Blehh!! Ach ja, goed voor je weerstand laten we maar zeggen;) M’n verkoudheid is eindelijk een btje op z’n retour omdat ik toch maar wat medicijnen heb gehaald, duurde nu al 3 weken! Heb trouwens een wc (een vrij schone overigens) gefotografeerd hier zodat jullie kunnen zien onder welke erbarmelijke omstandigheden ik hier naar de wc moet haha.

De dag in Battambang heb ik doorgebracht met Amandine, een frans meisje en Laura, een meisje uit Amerika. Een erg gezellige dag gehad, op de bambootrain gezeten, daar werd vroeger het fruit en de groenten mee vervoerd, zo dat ging me hard zeg! Dat is nu een toeristenattractie en daar betaal je dan ook wel voor! Uitgekomen bij een klein dorpje waarin kinderen vertelden hoe de rijst hier gekookt wordt (zie foto van 3 grote ovens). Na geld gegeven te hebben vroegen ze om meer, dat is dan weer een beetje jammer;) Met de tuc tuc door het gebied heen gecrosst wat ook weer erg indrukwekkend was om te zien, een miniatuurtempel van Angkor Wat gezien, killing caves (ik kon het nu wel aan om een foto te maken) van de tuc tuc driver een geschiedenisles oorlog in Cambodja gehad en bij een winery geweest (onwijs lekkere wijn geproeft.. NOT!!). Amandine heeft nog een bedelend kindje eten zitten te geven, ach echt te zielig, kind is 3 en loopt hier alleen over straat op haar blote voetjes. In Angkor wat op m’n verjaardag ook nog een bedelende vrouw gezien met een kind met een groot waterhoofd, dat kind lag echt dood te gaan, dus ik heb weer staan janken! (was ook nog wel extra emo van de hoeveelheid alcohol die ik nog in m’n lichaam had, maargoed.. was echt heeel zielig!)

S’avonds de nachtbus genomen naar Phnom Penh en weer voor geen meter geslapen, dat is toch niks voor mij dat rechtop zitten en slapen!

Ik heb de afgelopen twee dagen doorgebracht in Takeo, hier heb ik twee middagen Engelse les gegeven!! Echt TE leuk, die kindertjes die met hun handjes tegen elkaar zeggen: Good morning teacher, how are you teacher? En ik heb natuurlijk nog nooit les gegeven, dus het was erg spannend, en de leraressen laten alles aan jou over, 3 uur achter elkaar les gegeven, erg vermoeiend maar wel een onwijs leuke ervaring.

Ik heb Sambath beloofd dat ik hem ga proberen helpen met geld en spullen inzamelen voor de scholen als ik weer thuis ben in NL, want hij moet het echt hebben van de vrijwilligers omdat er niks voor ze wordt betaald en ze moeten de leraressen wel betalen. Ik kon hier nog in een homestay blijven slapen maar omdat ik de nacht ervoor en erna in de nachtbus zat leek me dat ff geen goed idee (zonder matras tussen de malariamuggen). Hij vindt het nog steeds flauw dat ik niet met hem wil trouwen en heeft al toekomstplannen om samen de school verder op te richten:P

De laatste morgen dat ik in Takeo was ben ik met de boot naar Phnom Da geweest, de oudste tempel in Cambodja boven op een berg. Kost behoorlijk wat om daar met een boot heen te gaan (heb geprobeerd af te dingen, maar dat lukte niet en was hetzelfde geld als ook in de lonely planet stond). Je betaalt 1 prijs voor een boot dus Sambath vroeg of ik het leuk vond als 4 van z’n nichtjes meegingen. Ik zeg ja tuurlijk! Nou die meiden hebben echt de ochtend van hun leven gehad, ze waren hier nog nooit geweest en ze vonden het super! Ze hebben echt honderden foto’s gemaakt en ik heb natuurlijk meegedaan met gekke foto’s maken. Ze waren alle vier 16 jaar en ze leren Engels en Chinees op school. Ze wilden niet dat ik wegging en ze gingen me echt missen, echt heel erg schattig!

Ik heb vannacht de nachtbus naar Ho Chi Min City in Vietnam genomen en redelijk geslapen omdat het niet druk was en ik dus 2 1/2 plek in beslag kon nemen;) Dat heb ik ook wel nodig aangezien ik net op een rijdende weegschaal ben gaan staan en in de tussentijd 10 kilo!! zwaarder ben! Ik heb hier vandaag een dagje opgetrokken met een Nederlandse man (hans) die door Azië heen fietst! Hij is wel afgevallen:P Op zoek geweest naar een tempel een 1 of andere cathedraal, nou de tempel hebben we gevonden maar verder veel gelopen haha.

Morgen vlieg ik naar Indonesië! Kan ik met Nan en Wil samen reizen, echt super veel zin in!!!
Volgende verslag zal dus uit Indonesië zijn!

https://picasaweb.google.com/117817424037386455547/TeachingEnglish?authkey=Gv1sRgCJva-ZbkgNeaxAE

Tam biêt!!!

  • 24 Mei 2012 - 14:53

    Agneet:

    Wat mooi weer...zo gaaf zo voor de klas haha! En weet je waar ik nou zo vreselijk om gelachen heb...dat je in 1 alinea noemt dat wij wat moeten leren van de vrolijke kleine kindjes...maar je toch ff noemt dat jij onder erbarmelijke omstandigheden naar de wc moet..whaha!! Heel veel plezier in Indonesië. Tusshe..vrouw van Dennis is vandaag naar Jakarta gevlogen voor 4 wkn!! Ga je daar ook heen?!!

  • 24 Mei 2012 - 15:15

    Saskia En Theo:

    Veel plezier in Indonesie.

  • 24 Mei 2012 - 17:20

    Irene:

    Goede reis naar Indonesie en daar is ook heel veel te zien en het is mooi.Ben benieuwd wat je daar weer allemaal gaat zien en beleven.
    Have fun en Carpe Diem en we blijven je volgen XX

  • 24 Mei 2012 - 18:12

    Danielle Gouwens:

    jee je bent wel een echte wereldreiziger geworden in korte tijd. Tof man!! Hier is inmiddels ook eindelijk mooi weer, dus lekker in de tuin in het zonnetje zonder studieboeken haha. Geniet volop meid en have fun in Indonesie...XXX

  • 24 Mei 2012 - 21:42

    Ankie:

    Mooi verhaal en mooie foto's! En nu dus ook een jaartje ouder.. Fijn dat je een te gekke verjaardag hebt gehad, want zo hoort het! Heel veel plezier in Indonesie!!
    Hier in Nederland is het trouwens net Azie. Nou ja, dat is wel ietwat overdreven, maar het is hier heerlijk warm weer!! Eindelijk!

  • 25 Mei 2012 - 06:43

    Silvia:

    Mooi verhaal aal. Geniet ervan in Indonesië x x x

  • 25 Mei 2012 - 07:14

    Marije:

    Inderdaad flauw dat je niet wil trouwen Ali!!! Heel veel plezier met Nan en Willie!! 10 kg, doe je goed, mocht ook wel echt iets bij, is een goed teken dat je lekker van het goede leven aan het genieten bent :-)

    Dikke xxxx

  • 25 Mei 2012 - 12:30

    Abby:

    Hai Alida, je ziet er goed uit(10 kilo staat je goed! haha) Wat een gave foto's! Je hebt het echt naar je zin, weet je zeker dat je terugkomt?
    dikke kus en knuffel van ons!

  • 25 Mei 2012 - 14:45

    Lies:

    je hebt weer een hoop mooie en leuke dingen beleefd nog veel plezier

  • 25 Mei 2012 - 17:29

    Bert:

    Indonesie is ook mooi, maar ook soms zielig. Veel plezier.

  • 26 Mei 2012 - 07:41

    Henk:

    ja het is niet alleen zuster Alida maar nu ook juf Alida doei

  • 26 Mei 2012 - 08:57

    Moesje:

    Mooi verhaal weer, indrukwekkend hoor ! Indonesië is prachtig (mijn favourite) ! Geniet ervan mop !

  • 27 Mei 2012 - 06:33

    Annet M:

    Leuk je verhaal weer te lezen.....Wat kom je veel mensen tegen. Fijn dat je een leuke verjaardag hebt gehad! Je kan dus ook nog juf worden! geniet van de rest van je reis, en pas goed op je zelf!!! xxxx

  • 27 Mei 2012 - 14:11

    Marianne:

    Hoi Alida, lerares Engels kan je weer toevoegen aan je cv. Fijn dat je een leuke verjaardag hebt gehad. Het eten is super goedkoop in Indonesië maar dat is je denk ik al opgevallen:) En niet van tentjes die aan de weg staan eten! Maar zo slim ben jij wel. Heel veel plezier!!xx

  • 29 Mei 2012 - 18:16

    Broertje:

    Super verhaal en foto's weer, ik heb echt zitten genieten. Leuke was dat ik 5 of 6 dagen geleden 's middags had gekeken of er een nieuwe verhaal was, dat was er niet, en dat ik die avond van vader te horen kreeg dat het er wel was. Toen ik keek zat jij het te tikken dus.

    Heel leuk het lesgeven, echt een ervaring om nooit te vergeten. En zo lang ook! Niet even 10 minuten ofzo. Fantastisch. En zoals ik al zei: mooie foto's. Dat grietje wat te eten krijgt: wat een koppie! Bedelen op haar derde (ik neem aan dat zij dat is)... plaatst veel dingen weer in het perspectief.

    Lekker blijven genieten maar wat minder feesten zou ik zeggen. Dan ben je de volgende dag te brak en gaan veel mooie dingen misschien aan je voorbij. Zo, wat een wijze les zeg :-P Sorry daarvoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alida

Actief sinds 01 Jan. 2012
Verslag gelezen: 435
Totaal aantal bezoekers 80968

Voorgaande reizen:

30 Januari 2012 - 24 Juli 2012

Nieuw Zeeland, Australië, Thailand en de rest;)

Landen bezocht: